בקעים

בקע מפשעתי: מתי צריך לנתח ומהן השיטות הקיימות?

בקע מפשעתי, המכונה גם הרניה או קילה, נוצר בשל התרופפות השרירים או המעטפת שלהם באזור המפשעות. התוצאה היא התרחבות דמוית שק שאליו יכולים להיכנס איברים שונים המצויים באופן תקין בחלל הבטן: האם בכל מקרה של בקע מפשעתי נדרש ניתוח ומהן השיטות הקיימות? התשובות בכתבה שלפניכם
בקעים במפשעות נוצרים בשל פגם בשרירים או במעטפת השרירים. דרך הפגם שנוצר, תוכן אשר נמצא בחלל הבטן, כמו המעיים שלפוחית השתן ובמקרים נדירים אפילו השחלות, יכול לבלוט אל מתחת לעור.

בקע מפשעתי שכיח יותר בגברים והוא יכול להתפתח מסיבות מולדות או נרכשות. בקעים נרכשים מתפתחים כתוצאה מעלייה מתמדת בלחץ התוך בטני מסיבות שונות, בהן שיעול כרוני, ערמונית מוגדלת ומאמצים גופניים משמעותיים אשר גורמים להיחלשות מעטפת השרירים במפשעה.

אילו תסמינים יעידו על בקע מפשעתי?

בקרב חלק מהמטופלים אשר סובלים מבקע מפשעתי לא יתפתחו תסמינים כלל. במקרים אלה, בהם הבקע אינו מתגלה בשל תלונות המטופל אלא במהלך בדיקה גופנית, אין צורך בניתוח. אולם, אם מתפתחים כאבים, נפיחות או תחושת בלט באזור המפשעה, מומלץ לשקול פעולה כירורגית אלקטיבית לתיקון הבקע. פעולה זו יכולה למנוע כליאה של הבקע – מצב חירום בו אספקת הדם לאיבר אשר יוצא דרך הפגם נפגעת וקיימת סכנה לנמק.

איך מאבחנים בקע מפשעתי?

האבחון מתבצע על ידי כירורג. לרוב, בדיקה פיזיקלית תספיק כדי לבצע את האבחנה, אך במקרים מסוימים הרופא המומחה יסתייע גם בבדיקות דימות, כמו אולטרסאונד, בדיקת CT ובמקרים נדירות גם בדיקת MRI.

מניתוח פתוח ועד לניתוח רובוטי: מהן הגישות השונות לטיפול בבקע מפשעתי?

הטיפול בבקע במפשעה מתבצע באמצעות ניתוח להחזרת תוכן הבקע לחלל הבטן ואטימת הפגם בעזרת שימוש ברשת כירורגית. ישנן מספר שיטות לתיקון הבקע, לכל אחת יתרונות וחסרונות.

הגישה הפתוחה

הגישה הפתוחה נחשבת לשיטה המסורתית לטיפול בבקעים. במהלך הניתוח, מבצע הכירורג חתך באזור המפשעה, דרכו מתקן הוא את הפגם על ידי הנחת רשת.
היתרון המרכזי בשיטה זו הוא כי במקרים מסוימים ניתן לבצע את הניתוח תחת הרדמה מקומית או אזורית. אולם, החזרה לשגרה  לאחר הניתוח ארוכה יחסית ותימשך כשישה שבועות. בנוסף, כשבועיים לאחר הניתוח הפתוח חלק מהמטופלים סובלים מכאבים והחתך הגדול יכול להוות פגם אסתטי משמעותי.

הגישה הלפרוסקופית

הניתוח הלפרוסקופי מתבצע דרך שלושה חתכים זעירים שאורכם הוא פחות מסנטימטר אחד. דרכם מחדירים הרופא המנתח ציוד מיוחד המשמש לתיקון הבקע. שחזור הדופן מתבצע בעזרת הנחה של רשת כירורגית.

השיטה הלפרוסקופית מאפשרת גם תיקון בקעים דו צדדיים במפשעות. ברוב המקרים ההתאוששות לאחר הניתוח מהירה ביותר ומלווה בכאבים קלים.
לאחר כשבוע ממועד ביצוע הניתוח ניתן יהיה לחזור לשגרה.

הגישה הרובוטית

הניתוח הרובוטי מתבצע גם הוא דרך שלושה חתכים זעירים. בעזרת הרובוט מתקן הרופא המנתח את הבקע ומחדיר רשת לשחזור הדופן.
בהשוואה לגישה הלפרוסקופית, הרובוט מאפשר עבודה עדינה ומדויקת יותר. בנוסף, מעבר לתיקון של בקעים דו צדדים באמצעות הגישה הרובוטית ניתן גם לתקן בקעים מורכבים וגדולים יותר, בקעים חוזרים, וכן גם בקעים במטופלים שעברו ניתוח לכריתת  הערמונית.

איך נבחרת הגישה הניתוחית?

הבחירה בגישה הניתוחית תלויה במצב הכללי של החולה, גודל ומורכבות הבקע, אבל בעיקר בניסיונו של הרופא המנתח. מרבית המקרים יוכלו להיות מנותחים באמצעות גישה הלפרוסקופית או הרובוטית.