כריתת בלוטת יותרת הכליה

כריתת בלוטת יותרת הכליה: Adrenalectomy

בלוטת האדרנל (בלוטת יותרת הכליה) היא בלוטה השייכת למערכת הפרשת ההורמונים של הגוף. בגופנו זוג בלוטות בעלות צורת משולש הממוקמות מעל הכליה משני צידי בטן אחורית עליונה ומשקל כל בלוטה כ-5 גרם. תפקידה של הבלוטה הינה הפרשת הורמונים שונים הכוללים אדרנלין, קורטיזול, אלדוסטרון והורמוני מין מסוימים. הורמונים אלו חשובים לחילוף החומרים בגופנו, פעילות מערכת החיסון, מערכת המין ומאזן המלחים בגוף. הן גם מסייעים בתגובת הגוף למצבי לחץ נפשי או גופני קיצוניים. הסיבות העיקריות לכריתה של בלוטת האדרנל הן גידולים שפירים או ממאירים ,גידולים שגורמים לפעילות יתר של הבלוטה וכתוצאה מתפתחות תסמונות כמו תסמונת קושינג (עקב יצור עודף של קורטיזול), תסמונת קון (עקב יצור עודף של אלדוסטרון) או פאוכרומוציטומה (עקב יצור עודף של אדרנלין). במקרים נדירים יש צורך בכריתת שתי הבלוטות. במקרים אלו יש צורך בנטילת סטרואידים באופן קבוע לאחר הניתוח.

תיאור הניתוח:

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית. בניתוח מסירים את בלוטת האדרנל תוך כדי ניתוק אספקת הדם העורקית והוורידית של הבלוטה. הבלוטה שהוסרה תישלח לבדיקה במכון לפתולוגיה.

ישנן שלוש גישות לביצוע הניתוח – פתוחה לפרוסקופית ורובוטית. ההחלטה לגביי הגישה הניתוחית תתקבל ע"י ד"ר חזן תוך שקלול מגוון המרכיבים הרלוונטיים למקרה שלך ובהתייעצות עמך.

הגישה הפתוחה:

מבוצעת דרך חתך במרכז הבטן או מתחת לקשת הצלעות. שיטה זו הייתה נהוגה בעבר, בעיקר בניתוחים שבוצעו לכריתת גידול ממאיר בבלוטה. כיום רוב הניתוחים במבוצעים בגישה הלפרוסקופית או רובוטית. חשוב לצין כי במכרים מסוימים, ניתן לבצע כריתה לפרוסוקפית  או רובוטית של הבלוטה גם בגידולים ממאירים גדולים.

הגישה הלפרוסקופית:

בגישה זו מבצעים חתכים קטנים בדופן הבטן ומחדירים דרכם צינורות. הבטן מנופחת באמצעות גז. דרך הצינורות מחדירים לחלל הבטן מצלמת וידאו זעירה המאפשרת לצפות במהלך הניתוח ע"ג מסך. כלי הניתוח מוכנסים אף הם דרך צינורות אלה כך שהניתוח מבוצע בתוך הבטן וללא צורך בפתיחת הבטן. הבלוטה שנכרתת מוצאת דרך חתך באורך של כ  2-3 ס"מ בבטן התחתונה מעל עצם הבושת. עם זאת במקרים מסוימים, יש צורך לעבור לניתוח פתוח.

הגישה הרובוטית:

היא הגישה המועדפת במרבית המקרים. הרובוט מאפשר למנתח לפעול עם ראייה משופרת, דיוק מירבי ושליטה מלאה ע"י תרגום של תנועות המנתח לתנועות עדינות ומדויקות יותר. הוכח במחקרים כי לניתוח בגישה רובוטית יתרון ברור בחתכים קטנים יותר, פחות כאב לאחר הניתוח, משך החלמה קצר יותר, סיכוי נמוך של זיהום פצע ותוצאה קוסמטית טובה יותר.

טיפול לאחר הניתוח:

לאחר הניתוח יבוצע ניטור בחדר ההתאוששות והמשך אשפוז במחלקה הכירורגית.

משך האשפוז הממוצע בבית החולים לאחר הניתוח יום יומיים.

לאחר הניתוח הכלכלה תחודש בהדרגה. לקראת השחרור הרופא יספק הוראות לגבי תזונה ופעילות המותאמים למצב המטופל.

מומלץ לצאת מהמיטה מספר פעמים בכל יום, ההליכה מאיצה את תהליך ההחלמה ומפחיתה את הסיכון לסיבוכים כגון דלקת ריאות או קרישי דם ורידיים.

זמן ההחלמה יימשך כשבועיים, במהלכו יעקוב רופא המשפחה או אנדוקרינולוג אחר רמת הסטרואידים בדם ויווסת את הטיפול הפומי במינון מתאים.

לאחר שחרורך מבית החולים עליך לפנות לד"ר חזן במידה ומופיעה אחת או יותר מהתופעות הבאות:

  • חום גבוה מעל 38 או צמרמורות.
  • אדמומיות, נפיחות, כאב גובר, דימום יתר, או הפרשות מאזור החתך
  • בחילות או הקאות
  • כאב בלתי נשלט
shutterstock_221642551 (1)
Call Now Button