למי מתאים ניתוח בריאטרי

אף על פי שניתוח בריאטרי נועד לסייע לסובלים מהשמנת יתר חריפה, לא כל אחד יכול לבצע אותו. למי מתאים ניתוח בריאטרי ובמה זה תלוי? 

קיבלנו החלטה: אנו רוצים לעמוד מול הראי מבלי להתבייש או לחשוש ממה שיאמרו עלינו. ניסינו דיאטות, נכחנו בסדנאות ובהרצאות אך לנו זה לא עזר. חשוב מכך, אנו דואגים לבריאותנו שנמצאת בסיכון בגלל גורמים הקשורים בהשמנת יתר. החלטנו לבצע את אחד הניתוחים הבריאטריים להורדה במשקל קיצוני, אך ההחלטה הסופית על כך אינה תלויה רק בנו. משתנים אישיים, סוגי ניתוח בריאטרי, אישור ועדה רפואית ועוד – מהווים מענה הכרחי לשאלה: למי מתאים ניתוח בריאטרי. כדאי לעמוד על הדברים מקרוב.

החלטת ועדה בריאטרית

בסופו של דבר, ההחלטה על התאמה או חוסר התאמה לניתוח בריאטרי מותנית בהמלצת ועדה בריאטרית.

היא מורכבת מאנשי מקצוע רלוונטיים להליך, כמו: תזונאי/ת קליני/ת, רופא/ה ופסיכולוג/ית או עובד/ת סוציאלי/ת. הוועדה תסקור את מצבו הרפואי של המועמד לניתוח על פי פרמטרים שיפורטו בהמשך; תוצאות בדיקות קליניות, בדיקות דימות והערכות פסיכולוגיות הן דוגמאות לכך.

הוועדה יכולה לאשר את הניתוח ואת סוג הניתוח, לרבות ניתוחי:

  • שרוול קיבה
  • מעקף קיבה
  • מיני מעקף קיבה

במידה שתחליט הוועדה על חוסר התאמה לניתוח, ניתן להגיש ערעור על ההחלטה לוועדת חריגים.

אז למי מתאים ניתוח בריאטרי?

הוועדה הבריאטרית אם כך, היא זו שמחליטה על קיום ניתוח; עדיין, על מנת שנוכל לגשת אליה, ובכלל, על מנת לדעת אם אנו עומדים בקריטריונים לכך, רצוי שנבחן אותם אנו:

גיל המועמד לניתוח בריאטרי

על המועמד להיות לפחות מעל גיל 13. זהו תנאי סף שבלעדיו לא תידון בקשת הניתוח.

מדד  BMI

מדד ה-BMI של המועמד הוא לפחות מעל ל-40. ייתכנו מקרים, כפי שיובהר להלן, שיתאימו לניתוח בריאטרי גם עם BMI  שערכו הוא 35.

מצבו הרפואי והנפשי של מבקש הניתוח

  • רקע רפואי – הדבר רלוונטי במיוחד, במידה שמדד ה-BMI של המועמד לניתוח קרוב ל-40 אך נמוך ממנו. בסיטואציה כזו, סיבוך רפואי הנובע כתוצאה מהשמנת יתר חמורה, כמו סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, הוכחה רפואית כי האדם סובל מדום נשימה בשינה ועוד – יאשרו לרוב כי הוא עומד בקריטריון לניתוח.
  • בדיקות קליניות, והערכות אנשי מקצוע על המועמד להמציא שורת בדיקות רפואיות נדרשות; דימות בטן, חזה, קיבה וושט, א.ק.ג, בדיקת דם וספירת דם, לרבות ספירת שומנים בדם ומצב עדכני של תפקוד בלוטת התריס. בנוסף לכך, הוא חייב לעבור סדרת הערכות של אנשי מקצוע מומחים מתחום הבריאטריה. אנשים אלו נמנים על הוועדה המחליטה, בהם: תזונאי/ת קלינית שתבחן את הרגלי התזונה של המועמד; היא תכין אותו לקראת הניתוח וליום שאחריו, תשוחח איתו על כישלון הניסיונות, אם היו כאלה, לרדת במשקל ועוד. בנוסף, תתבצע הערכה פסיכיאטרית ופסיכו-סוציאלית על ידי אנשי המקצוע. הערכה זו מהווה הכרח, לשם בדיקת הפרעות אכילה או התנהגות עם מזון באופן כללי.

ייעוץ מקדים

עוד לפני ההחלטה על סוג ניתוח, ההגעה לוועדה עם האישורים והבדיקות הנלוות, חשובה כמובן ההתייעצות עם גורם מוסמך בתחום. מנתח בריאטרי בעל ניסיון יסייע לכם בכל שאלה או התלבטות על התאמה וסוג הניתוח הרצוי עבורכם.

עדיין לא בטוחים למי מתאים ניתוח בריאטרי? 

אתם מוזמנים ליצור קשר עם פרופ' דוד חזן בכל עת.

בהצלחה.

Call Now Button