השמנת יתר: למי ניתוח בריאטרי יכול להתאים? 

השמנה מוגדרת כמצב של עודף שומן בגוף, שיכול להיגרם כתוצאה ממכלול של גורמים, לרבות גורמים גנטיים וסביבתיים. אחרי עשורים של מחקרים, ובהתאם לממצאים בשטח, היום אנחנו יודעים היטב שהשמנה היא לא עניין אסתטי בלבד, אלא היא עניין בריאותי – מחלה של ממש.

השמנת יתר היא מצב רפואי שמעלה את הסיכון לתחלואה נלווית ומחלות שעלולות אף לסכן חיים. מחלות אלה כוללות סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, טרשת עורקים, כבד שומני, דום נשימה בשינה, מחלות מפרקים ועוד. עם הזמן, פותחו אמצעים יעילים שונים לטיפול בהשמנה, אחד היעילים ביותר הוא ניתוח בריאטרי. מתי האופציה הניתוחית עולה על הפרק? ומהן האופציות העומדות בפני המועמד לניתוח בריאטרי? את כל התשובות תמצאו במאמר זה.

מהי השמנת יתר?

המדד המקובל להגדרת השמנה הוא ה-BMI (מדד מסת גוף). המדד מבוסס על חישוב היחס בין המשקל לגובה, הנעשה על ידי חלוקת המשקל (בק״ג) בריבוע הגובה (במטרים). מדד זה מסייע להבין את רמת הסיכון הנלווית להשמנה:

  • 25-29.9 – עודף משקל.
  • 30-39.9 – השמנה.
  • 40 ומעלה – השמנת יתר חולנית.

דרך נוספת שמסייעת להעריך השמנה ורמת הסיכון לתחלואה נלווית, היא באמצעות מדידת פיזור השומן בגוף, על ידי חישוב היקף המותניים. שומן המתרכז בבטן, המכונה גם השמנה בטנית (צורת ״תפוח״) נחשב גורם מנבא לתחלואה נלווית להשמנה, לעומת השמנה באזור הירכיים (צורת ״אגס״). לצד זאת, רק מדד ה-BMI מהווה קריטריון עיקרי לבחינת ההתאמה לניתוח בריאטרי.

מהו ניתוח בריאטרי ולמי מיועד?

לצד ההבנה כי הגורמים להשמנה כוללים גם גורמים גנטיים וגורמים נוספים שאינם ניתנים לטיפול באמצעות שינוי אורח חיים, פותחו שיטות ניתוחיות לטיפול בהשמנת יתר חולנית. ניתוח בריאטרי מיועד לאנשים עם BMI 40 ומעלה (השמנת יתר חולנית) ואנשים עם BMI בטווח של 35-40, הסובלים גם ממחלות נלוות. במקרים מסוימים ניתן לשקול ניתוח גם עבור אנשים עם BMI בין 30 ל-35, אם הם עברו ניתוח בריאטרי קודם שכשל, או אם הם סובלים מסוכרת לא מאוזנת.

הניתוחים העיקריים

ישנם סוגים שונים של ניתוחים בריאטריים, ביניהם: מעקף קיבה, מיני מעקף קיבה ושרוול קיבה. ניתוחים אלה מתבצעים היום בגישות זעיר-פולשניות, שאינן מצריכות פתיחה מלאה של הבטן, ומאפשרות החלמה מהירה יותר. הניתוחים הללו לא רק יעילים לירידה במשקל, אלא הם גם תורמים לטיפול במחלות נלוות ולעתים אף מובילים להעלמת התסמינים.

פרופ׳ דוד חזן הוא מומחה לכירורגיה בריאטרית, לפרוסקופית ורובוטית, המבצע ניתוחים בריאטריים מסוג מעקף קיבה, מיני מעקף קיבה, שרוול קיבה וניתוחים חוזרים לאחר ניתוחים בריאטריים שכשלו. לתיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר בראש העמוד.

Call Now Button