השמנת יתר: למה חשוב לטפל בה? 

ידוע כי השמנה הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגפה, בין היתר בשל שיעורי ההשמנה שנמצאים במגמת עלייה בעשורים האחרונים, ואיתם גם שיעורי תחלואה במחלות נלוות להשמנה. לפי נתונים שפורסמו בשנת 2022, לא פחות מ-59% מהאוכלוסייה המבוגרת באירופה סובלים מעודף משקל או השמנת יתר. גם בישראל נראה שתופעת ההשמנה נמצאת במגמת עלייה. בעשורים האחרונים הובן כי השמנה היא מחלה לכל דבר, והיא מצריכה טיפול, כמו כל מחלה אחרת. היום קיים מגוון רחב של טיפולים יעילים ביותר, שיכולים להתאים לדרגות שונות של השמנה, משינוי אורח חיים, דרך טיפול תרופתי ועד לניתוחים בריאטריים.

כיצד מגדירים השמנת יתר?

ההגדרה של השמנה היא עודף שומן בגוף ונהוג לאבחן אותה באמצעות מדד BMI (מסת גוף). BMI של 20-25 מוגדר כעודף משקל, ו-BMI של 30 ומעלה מוגדר השמנת-יתר. מובן שעודף משקל קל אינו בהכרח מהווה סיכון בריאותי, אלא בעיקר כאשר מדובר בהשמנה חולנית, כזו המלווה בסיכון מוגבר לתחלואה נלווית.

השמנת יתר ותחלואה נלווית

אחת הסיבות שהשמנה הוגדרה כמגפה עולמית, היא בשל העובדה שאנשים הסובלים מהשמנה נמצאים בסיכון מוגבר למחלות נלוות, חלקן אף עשויות להוות סכנת חיים. ידוע כי רקמת השומן העודפת מפרישה חומרים, המובילים למצבים דלקתיים ותורמים להתפתחותן של מחלות מטבוליות, לרבות סוכרת מסוג 2, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, ומחלות לב וכלי דם. כמו כן, השמנה גם נחשבת גורם סיכון לכבד שומני, שחמת הכבד, מחלות מפרקים והפרעות הורמונליות (שעשויות גם להוביל לבעיות פוריות). מעבר לכך, מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצאו כי השמנה מעלה את הסיכון ל-13 סוגים של סרטן, ביניהם סרטן השד, הרחם והלבלב.

השמנת יתר וניתוח בריאטרי

ניתוחים בריאטריים הם פתרון אפקטיבי עבור אנשים הסובלים מהשמנה עם תחלואה נלווית. לרוב, במקרים אלו שינוי אורח חיים בלבד אינו מסייע בשיפור המצב, ולכן הליך כירורגי יכול לסייע רבות. לצד זאת, ניתוח בריאטרי אינו מתאים לכל אחד ולכן ההתאמה נבדקת באמצעות ועדה בריאטרית שבוחנת קריטריונים שונים. חשוב להדגיש כי ניתוח בריאטרי מהווה טיפול יעיל לאנשים עם השמנת-יתר חולנית לא רק כי הוא מסייע בירידה במשקל. הניתוח גם במקרים רבים מביא להפחתת התסמינים של מחלות נלוות ולעתים אף מוביל להחלמה מלאה מהן.

פרופ׳ דוד חזן הוא מומחה בכירורגיה בריאטרית, לפרוסקופית ורובוטית, בעל ניסיון רב בביצוע ניתוחי מעקף קיבה, מיני מעקף קיבה ושרוול קיבה. למידע נוסף ותיאום פגישת ייעוץ – התקשרו למספר בראש העמוד.

Call Now Button