דום נשימה בשינה וניתוח בריאטרי

תופעת דום נשימה בעת שינה נחשבת, ובצדק, למחלה המאיימת בצורה משמעותית על חייו של הסובל ממנה. דום נשימה בשינה נחלק לכמה סוגים, אך השורה התחתונה היא כאמור סכנת חיים הנובעת מחסימה בחלקן העליון של דרכי הנשימה. באותה שורה תחתונה חשוב להזכיר כי אחוז ניכר מן הסובלים מדום נשימה בשעת שינה מתייחס לסובלים מהשמנה בדרגות משתנות.

מדוע דווקא אנשים בעלי עודף משקל סובלים מן התופעה?

בעיית השמנה חריפה ניכרת כמובן באזור ההיקפי של הבטן, אך לא רק. שכבות ורקמות של שומן מצטברות בסמוך מאוד לתחילת הצוואר. מה שאנו מכנים "סנטר כפול" הוא חלק מן הנגזרת של אותה הצטברות שומנית. כאשר מגיעה שעת השינה, הגוף נמצא בשכיבה, כך שאותן שכבות שומן משנות את צורת המנח לכדי תנועת סגירה של דרכי הנשימה. הדבר הזה מוביל כאמור לחסימה בדרגות שונות, שבמסגרתה נאבק הסובל ממנה לקבל ולהכניס אוויר אל ריאותיו. מצב השינה, שבו אין שליטה על הנעשה, מגדיל את הסיכוי לסכנת חנק של ממש.

אומנם בחלק משמעותי מן המקרים מתעורר האדם למצב קימה, שמאפשר חדירת אוויר טובה יותר, אך זהו איננו פתרון! חמור מכך, האדם הסובל מדום נשימה עלול לחשוב שמדובר בשגרה "לא נעימה" של נחירות וחוסר נוחות, אך לא כזו שמסכנת חיים, וכפי שהודגש בתחילת הדברים – זהו מצב מסכן חיים לכל דבר. השפעה מסוכנת נוספת של תסמונת דום נשימה בשינה היא הגברת הסיכון לתסמונת מטבולית – המגדילה את הסיכוי לחלות במחלות כלי דם ומחלות לב, לרבות סוכרת סוג 2.

אבחון דום נשימה בשינה וניתוח בריאטרי

לאור האמור, ברור כי הדבר מחייב אבחון מהיר ככל האפשר. מעבדת שינה תוכל לאבחן באופן ברור ותוכל להציע טיפול נדרש. בחלק גדול מן המקרים, וכפי שהוזכר בתחילת הדברים, מחלת ההשמנה החריפה היא מאפיין בולט של תופעת דום נשימה בשינה. משום כך, חלק גדול מן הסובלים ממנה גם מאופיין במדד BMI חורג.

BMI חורג הוא המדד הבולט לביצוע ניתוח בריאטרי. התוצאה האופיינית לכל סוגי הניתוחים הבריאטריים היא ירידה דרסטית במשקל, ואכן יש קשר מוכח שבין ביצוע הניתוח הבריאטרי לבין שיפור משמעותי, ואף הכחדה, של בעיית דום הנשימה בשינה. מעקבים אחרי ניתוח קיצור קיבה, שרוול קיבה ומעקף תריסריון, הוכיחו שיפורים שנעו בטווח אחוזים שבין 75-100 אחוזים – החל מהטבה משמעותית בסימפטומים החריפים ועד להחלמה מלאה. החסימה והחנק של דרכי הנשימה משתחררים הודות להפחתה ניכרת של רקמות השומן שהצטברו בהן.

הנתונים החיוביים הגבוהים מגובים במעקב של מספר שנים אחר מצב המנותח, והדבר מאושש את יעילות הניתוחים הבריאטריים בפתרון לטווח ארוך של שיפור דרסטי בתופעה.

לשאלות נוספות ושיחת ייעוץ עבור הסובלים מתופעה חמורה זו – ניתן להתקשר למספר בראש העמוד ונשמח לתאם לכם תור אצל פרופ׳ חזן.

Call Now Button