הכנה נפשית לניתוח בריאטרי

בלא מעט מאמרים סקרנו את ההכנות לקראת ניתוח בריאטרי. באופן טבעי, ההכנות התמקדו בהיבט הרפואי נטו: ביצוע בדיקות דם, צילום חזה ואולטרסאונד. הוסברו גם הפרוצדורות הפורמליות של הצגת טפסים, אישורים ומסמכים שאיתם מגיע המטופל למפגש מול הוועדה הבריאטרית. עוד לפני הוועדה, מתקיים המפגש המקדים עם דיאטנ/ית, שבו עולה על הפרק הפן ההתנהגותי והרגשי, אשר יודגש ויורחב בדיוני הוועדה. חשוב להבין כי ההיבט הנפשי הוא חלק אינטגרלי ובלתי נפרד ממעטפת הטיפול הבריאטרי. הדגש הנפשי משפיע במידה לא פחותה מן הניתוח עצמו, על תוצאותיו. לכן, מעניק מאמר זה במה לחלק המתייחס אל הכנה נפשית לניתוח בריאטרי.

על ההכנה הנפשית לניתוח

ההכנה המקצועית לקראת ביצוע ניתוח בריאטרי, שמה דגש חשוב ביותר על ההיבטים הנפשיים של המועמד לניתוח. מעצם העובדה, כי ניתוח כזה הוא פתרון כירורגי לבעיית השמנה חולנית, ברור כי חלק בלתי מבוטל מן הסיבות שהביאו למצב קשורות בתופעות נפשיות. גורמים כמו: הפרעות אכילה, פגיעה בדימוי העצמי, חרדה ודיכאון, מהווים חלק משמעותי מאורח חיים לא בריא. כל אלה עשויים להוביל לעלייה בלתי מאוזנת במשקל ולסכנות שרבים כלל לא מודעים אליהן.

מסיבות אלו ודומיהן, הקריטריונים לביצוע הניתוח נשענים מלבד מדד ה-BMI גם על הערכה נפשית. הערכה זו בודקת את שאלת ההתאמה של המועמד לביצוע ההליך. מאחר שמדובר בהליך ארוך ומשמעותי, המטרה היא לשמור על הירידה והאיזון במשקל לאחר הניתוח לאורך זמן. יש רצון חשוב להשיג שינוי בדפוסי האכילה הלקויים ולאמץ דרך חיים בריאה יותר. שינויים אלו יכללו מעבר אל תזונה נכונה ובריאה וכמובן פעילות גופנית. 

מה כוללת ההכנה?

במסגרת ההכנה ובחינת ההתאמה הנפשית להליך שעושה הוועדה, מתקיימת הערכה פסיכולוגית. ראשית, ייבחנו הפרעות פסיכיאטריות. בשיחה עם הפסיכולוג או העובד הסוציאלי, יעלו הסיבות למצב ההשמנה החולנית שאליה הגיע המועמד. יינתן דגש לתחושות ולרגשות שהמועמד חש בזמן האכילה. ייבחנו שאלות בנושא הניסיונות הקודמים לדיאטה שלא צלחו. בנוסף, ייבחן לעומק ההיבט הנפשי שיתייחס "ליום שאחרי" הניתוח! המטרה היא לוודא שהמטופל לא יחזור למשקל החורג שהיה לפני הניתוח.

למרבה הצער, חלק מן המקרים מגיע לאחר הניתוח להגדרה של השמנה חוזרת. מטרת הוועדה כאמור, היא להפחית עד כמה שניתן מקרים אלו. לפיכך, על מועמד לקראת ניתוח בריאטרי להכיר בחשיבות היציאה לדרך חדשה, ולאמץ כלים שיסייעו לו לעמוד בפני פיתויים עתירי קלוריות וכדומה.

למידע נוסף בנושא ותיאום פגישת ייעוץ אצל פרופ׳ דוד חזן – התקשרו למספר בראש העמוד.

Call Now Button