טיפולים הורמונליים וניתוח בריאטרי

טיפולים הורמונליים חשובים להתמודדות עם מחסור בהורמונים. מחזור זה מתרחש לרוב על רקע של גיל המעבר בנשים או בשל בעיות פיזיולוגיות אחרות. לא אחת, ובאופן הגיוני, מתרחש באותו פרק זמן בחיים שינוי גופני המקרין על עלייה במשקל של נוטלת ההורמונים. כאשר מגיע המצב לכדי השמנה חולנית מסכנת חיים, מוצאת עצמה האישה בסיטואציה של נטילת הורמונים לצד האופציה לביצוע ניתוח קיצור קיבה. השאלה המתבקשת היא כמובן – האם ניתן לשלב ביניהם, או שטיפולים הורמונליים וניתוח בריאטרי לא יכולים להתקיים בו זמנית?

טיפולים הורמונליים – לפני ואחרי הניתוח הבריאטרי

מהות תפקידה של ועדה בריאטרית היא לקבוע את שאלת ההתאמה לביצוע הניתוח. בין השאלות הנפוצות שעולות במהלך הוועדה, היא שאלת הפסקת הטיפולים ההורמונליים לטובת ניתוח בריאטרי. הפסיקה הרפואית היא כי לא ניתן לשלב ביניהם. כדי להקטין סיכוי להיווצרות קריש דם, ההמלצה הרפואית היא להפסיק טיפול הורמונלי לפני ביצוע אחד הניתוחים הבריאטריים.
גם לאחר סיום הניתוח, ההמלצה היא להמתין, לרוב במשך מספר שבועות, עד לחידוש הטיפולים ההורמונליים. ישנם מצבים שבהם ניתן יהיה לשוב ולטפל באחד הטיפולים ההורמונליים תוך פרק זמן קצר יותר ממועד סיום הניתוח, זאת בכפוף לשילוב טיפול נוגד קרישה.

חשיבות הפסקת נטילת אסטרוגן

חלק גדול מן הטיפולים ההורמונליים מתייחס להורמון האסטרוגן. אישה המטופלת בטיפול הורמונלי המכיל אסטרוגן ומעוניינת לעבור ניתוח בריאטרי – חייבת להפסיק את הטיפול בפרק זמן של כחודש לפני מועד הניתוח, כדי להפחית את הסיכון ללקות בפקקת ורידים לאחריו. גם לאחר הניתוח, יש להמתין כחודש ימים עד לחידוש נטילת האסטרוגן. בכל מקרה, חשוב לזכור כי ההחלטה לגבי הטיפול המשולב נעשית על ידי הרופא המנתח, ויש להיוועץ עמו לגבי חלופות טיפוליות ו/או חידוש הטיפול ההורמונלי לאחר הניתוח.
זכרו: תחלואה גבוהה של השמנה עלולה לסכן חיים, ולכן הניתוח הבריאטרי חייב להיות בראש סולם העדיפויות. טיפול הורמונלי ניתן לשוב ולצרוך, אך השמנה חריפה וחריגה משמעותית ממדד BMI חייבת לקבל מענה דחוף ומיידי. 
לא בטוחה מתי יש להפסיק נטילת תרופות הורמונליות? מתלבטת האם המצב כרגע מצריך הליך בריאטרי? פרופ' דוד חזן, מומחה לכירורגיה בריאטרית, לפרוסקופית ורובוטית, עומד לרשותך בכל שאלה. התקשרי למספר בראש העמוד ונשמח לתאם לך פגישת ייעוץ בהקדם.

Call Now Button