האם קיימת השמנת יתר בהריון?

נשים הרות רבות שואלות בנוגע לסוגיית השמנת היתר בעת הריון. עבור לא מעט מהן, נדמה כי השמנת היתר לא אמורה להוות בעיה חמורה. הרי לכאורה, הגוף עולה ממילא במשקל, וכביכול אין בעיה להוסיף לו עוד כמה קילוגרמים נוספים. בפועל, השמנת יתר בעת הריון היא מצב מסוכן, שמוגדר הרבה מעבר ל"לא רצוי". ההשמנה עשויה לגרור מספר סיבוכים, שראוי לתת עליהם את הדעת.

על השמנה מסוכנת בעת הריון

נפתח בשורה התחתונה: בטן תופחת – אין פירושה שהכל מותר! חשוב לזכור זאת כנקודת מוצא. השמנת יתר בעת הריון עלולה לגרום לסיבוכים, כמו סוכרת ופיתוח של רעלת הריון, לצד סכנה גוברת לזיהומים ולמשך אשפוז ארוך יותר לאחר הלידה. השמנת יתר בהריון גם אחראית להגדלת הסיכון ללידה קיסרית ולהתפתחות לחץ דם גבוה.
לאור כל אלה, נוצרת סכנת פגיעה מוחשית בבריאות העובר. הסיבוכים שהוזכרו, מעמידים את העובר בפני אחוזי סיכון גבוהים יותר ללקות במומים מולדים, לבביים ועצביים, בשנים הראשונות לחייו. יתרה מכך, הבעיה רק גוברת אם יש רצון לבצע בדיקת אולטרסאונד לאבחון המומים בזמן. הסיבה לכך היא שרקמת השומן עבה ובעלת שכבות רבות, ולכן קשה יותר לפענח את המומים מבעוד מועד. מובן שדבר זה רק מגביר את רמת הסיכון הכוללת.   

מניעת סיבוכים

בדיוק בשל כך, תקופת ההיריון מחייבת גילוי אחריות של האישה ההרה. כדי למנוע את הסיבוכים בהמשך, יש לנקוט צעדים חשובים כמו: צריכת ארוחות קטנות יותר, הקפדה על שתייה מרובה, צריכת מוצרים דלי קלוריות והימנעות מחטיפים וממזונות עתירי שומן וכולסטרול. צעדים אלו הכרחיים לאיזון רמות הסוכר בדם ולשמירה על משקל תקין. כמו כן, שעות צפייה מאוחרות בלילה, הן מלכודת פיתוי ידועה לצריכת חטיפים עתירי שומן, ויש להקטין כמות זו. 
בנוסף לכך, חשוב לשמור על ביצוע פעילות גופנית בשעת ההיריון (במידת האפשר ובהתאם להמלצת הרופא המטפל), שתסייע אף היא לשמור על משקל תקני עד לזמן הלידה. זכרי: בריאות היקר לך מכל ובריאותך שלך – נמצאות במידה רבה בידייך. זו האחריות שלך!

לידה בטוחה ובריאה, ובשעה טובה!   
לקביעת פגישת ייעוץ עם פרופ' דוד חזן, מומחה לכירורגיה בריאטרית – התקשרי למספר בראש העמוד. נשמח לתאם עבורך תור בהקדם.

Call Now Button