כירורגיה לפרוסקופית או רובוטית?

איזו שיטה עדיפה לביצוע ניתוח – כירורגיה לפרוסקופית או רובוטית? מה מייחד כל אחת מהן ובמה הן שונות? פרופ' דוד חזן מסביר.  

המידע הרב במדיה אודות שיטות ניתוחים קיימות – חושף אותנו ל-3 שיטות מרכזיות בביצוע הליכים כירורגיים. השיטות המקובלות, משמשות כיום מנתחים במספר רב ומורכב של ביצוע פרוצדורות רפואיות. כנגזרת מכך, אנחנו כבר יודעים לציין את הגישה הפתוחה – המוכרת גם כגישה המסורתית, או הקלאסית, לביצוע ניתוחים. נחשפנו גם לשני תחומים נוספים: הגישה הלפרוסקופית – הידועה גם כגישה הזעיר- פולשנית, והגישה הרובוטית – הגישה החדישה מבין השיטות. לשיטות אלו יתרונות רבים – מה שמוביל לשאלה: כירורגיה לפרוסקופית או רובוטית – מה עדיף לנו?

יתרונות ושוני בין השיטות

גם עין של מי שאינו רופא – יכולה לזהות הבדל בין שתי אסכולות כירורגיות נפרדות. הגישה הפתוחה – המאופיינת בביצוע חתך גדול יותר במהלך הניתוח. היא חשופה יותר לסכנות זיהום ומצריכה משך החלמה ארוך יותר. לעומת זאת, הגישה הלפרוסקופית והגישה הרובוטית מאופיינות בשימוש במכשור דיגיטלי המאפשר ביצוע חתכים קטנים יותר. הן מצריכות תקופות אשפוז קצרות יותר, וחשופות לפחות סיבוכים. שתיהן מאופיינות, בדרך כלל, בתקופות החלמה קצרות של המנותחים, ובחזרה מהירה יחסית לשגרת היומיום.   

הדמיון בין הגישה הלפרוסקופית לרובוטית מוביל לשאלה המסקרנת – מה מבין השיטות מומלץ יותר עבורנו? ובאופן כללי, איזו שיטה מועדפת בביצוע הליכים כירורגיים מסוימים?

בכללות, ולאור היתרונות שציינו, הן השיטה הלפרוסקופית והן הרובוטית תהיינה מועדפות לטיפול כירורגי כאופציה ראשונה. השימוש בציוד מתקדם מספק בשתיהן פתרונות כירורגיים רבים. כך אמורים הדברים לגבי הציוד האופטי המוחדר בגישה הלפרוסקופית; כך גם בנוגע לשימוש ברובוט הנשלט בצורה מלאה בידי המנתח לביצוע הפעולה – בגישה הרובוטית)

עם זאת, קיימות פעולות כירורגיות מורכבות יותר, שמורכבותן מחייבת פעולה תלת-ממדית ומדויקת ביותר. פעולות אלו לא ניתנת לביצוע במסגרת הלפרוסקופית. במקרה של הסרת גידול מהמעי הגס למשל, אם מדובר בהסרת גידול מורכבת בשל מיקום הגידול, יבוצע ההליך בשיטה הרובוטית. גישה זו מדויקת יותר וממפה יותר את אזור הניתוח. היא מאפשרת למנתח הבנה עמוקה יותר של "שדה הפעולה" העומד בפניו. אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר של הכירורגיה הרובוטית – מפחיתים במיוחד את הסיכוי להגיע בסופו של דבר אל האופציה הפחות מועדפת של ניתוח בשיטה הפתוחה. גם בדוגמה של שחזור דפנות בטן, לא תוכל הגישה הלפרוסקופית לאפשר תוצאות מיטביות – כפי שתעשה הכירורגיה הרובוטית.

החלטת הרופא המנתח

לא רק בגלל הדברים האמורים, ברור כי ההחלטה על השיטה שבה יבוצע ההליך – צריכה להיות בידי הרופא המנתח. כאמור, השיטות הזעיר פולשניות לא תמיד יוכלו לספק חלופה לגישה הפתוחה. למשל, במקרה מורכב של בקע גדול ודי רחב בבטן, ניתן יהיה לטפל בו רק באמצעות פתיחה של הבטן.

 הסיבוכים בניתוחים המבוצעים בגישה הזעיר פולשנית הם עדיין מעטים, ובניתוחים בריאטריים המבוצעים על ידי מומחה בשיטה הרובוטית והלפרוסקופית – נרשמים אחוזי הצלחה של בין 90 ל-95 אחוזי הצלחה.  

פרופ' דוד חזן

ייעוץ הנוגע לסוג הניתוח המומלץ, יתרונותיו וחסרונותיו – מספק מידע חשוב למטופל בטרם ינותח.

פרופ' דוד חזן ביצע ומבצע ניתוחים בריאטריים רבים, הנשענים על הגישה הלפרוסקופית והרובוטית. עם ניסיונו הרב בתחום, פרופ' חזן ישמח לייעץ ולפתור עבורכם סוגיות או התלבטויות רפואיות הנוגעות לגישות הכירורגיות.

לחצו כאן למידע נוסף וליצירת קשר עמו.       

Call Now Button