ניתוח קיצור קיבה סיכונים וסיבוכים

קיימים סיכונים בניתוח קיצור קיבה, למרות שמדובר בניתוח בעל תוצאות הצלחה גבוהות. ניתוח קיצור קיבה – סיכונים וסיבוכים. יש מה לדעת.

למרות שניתוחים בריאטריים מבוצעים מזה עשרות שנים בהצלחה מרובה, הרי שמעצם הפעולה הכירורגית, ובדומה לניתוחים מורכבים אחרים, ייתכנו לעתים גם תוצאות אחרות. במאמר זה אפרט על ניתוח קיצור קיבה, סיכונים וסיבוכים – מדוע, מתי וכיצד הם קורים?

ניתוחים המגבילים את נפח הקיבה, כמו: ניתוח שרוול קיבה או מעקף קיבה, הם אפקטיביים מאוד לטיפול במצבים של השמנת יתר חולנית. כזכור, וועדה בריאטרית בוחנת כל מקרה של מנותח עתידי ומחליטה אם ניתן לנתחו. הסינון הינו מוקפד ומוודאים בו כי כל מועמד לאחד מסוגי הניתוחים הבריאטריים – אכן מתאים לקריטריונים לביצוע הניתוח. בין היתר, נבחנים הרקע הרפואי שלו והתאמתו לניתוח לנוכח תופעות הלוואי. בנוסף בוחנים מצבים מסוימים העלול לפגום בהליך. בחינת ההתאמה והסינון תורמים להצלחת הניתוח, לצד מומחיותו של הכירורג הבריאטרי ומיומנותו בביצוע סוג הניתוח. 

ניתוח קיצור קיבה

למרות זאת, חשוב לזכור שהפעולות המבוצעות בניתוח הינן מורכבות מאוד. באחוז קטן מן המקרים מתרחשים סיבוכים. לסיבוכים אלו מאפיינים ספציפיים לסוג הניתוח שעבר המטופל. כמובן, מעצם פעולת החיתוך, עלול במקרים חריגים להיות דימום מסיבי המחייב את התערבותו של המנתח לעצירת הדימום. דימום תוך בטני ייתכן בניתוחים מסוג שרוול קיבה וניתוח מעקף קיבה. למרות שניתוחים אלו יכולים להתבצע (ברוב המקרים). דימום בטני אפשרי גם בשיטה הלפרוסקופית שאינה דורשת חיתוך רחב כמו בגישה הפתוחה –אך הוא חריג.

אילו סיבוכים או סיכונים נוספים קיימים בסוגי הניתוחים?

סיבוכי ניתוח מעקף קיבה – מלבד דימום תוך בטני, עשוי להיות דלף באזור החיבור שבו בוצע קיצור קיבה. אזור החיבור רגיש ועשוי להיווצר בו גם כיב, בנקודת החיבור עם המעי הדק. במקרים חריגים, תיתכן גם חסימה של מוצא הקיבה.

סיבוך מיני מעקף קיבה- אחד הסיבוכים האפשריים בניתוח מיני מעקף קיבה בו החזר קיבתי-ושטי של מלחי מרה לקיבה . בנוסף, גם ספיגת הוויטמינים והמינרלים עשויה להשתנות מעצם הפעולה הכירורגית, מה שעלול לגרום למחסור בהם. במצבים אלה ניתן לטפל בהוספת תוספי תזונה להשלמת החסר באופן קבוע.

ניתוח שרוול קיבה –בניתוח שרוול עשוי להיווצר דלף באזור השרוול וצרבות הנובעות מהחזר קיבתי-ושטי. מלבד צרבות, ייתכנו גם כאבי בטן אופייניים לאזור הניתוח ותחושת בחילה והקאות. תופעות לוואי אלו אינן מסכנות את המנותח והן אמורות לעבור ללא בעיות לאחר טיפול מקומי.

אם אחד האירועים החריגים יתרחש בזמן הניתוח, יעניק הרופא המומחה התערבות דחופה, בהתאם לחומרת הסיכון. יחד עם זאת, למרות שיש בביצוע ניתוח קיצור קיבה סיכונים וסיבוכים אפשריים, חשוב לזכור שוב כי מדובר בניתוחים שכיחים שרובם מוצלחים. הניתוחים הבריאטרים נועדו לפתור בעיות השמנת יתר חולנית, הם אכן מוצלחים בפתרון הבעיות המורכבות.

התייעצות והבנה של כלל הסיבוכים האפשריים חשובות מאין כמותן. הרופא המנתח יעביר את המידע בנושא עוד לפני הניתוח בהעמקה וביסודיות.

עדיין לא בטוחים? יש לכם ספקות?

בכל מקרה של שאלה או התייעצות, ישמח פרופ' דוד חזן לעמוד לרשותכם. 

לחצו כאן.

Call Now Button