מיני מעקף קיבה: כל מה שחשוב לדעת על הניתוח הפופולרי 

לצד העלייה בשיעורי ההשמנה בארץ ובעולם, הניתוחים הבריאטריים הפכו עם השנים לאחד הטיפולים היעילים ביותר לאנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית. הטכניקות לביצוע הקטנת קיבה הלכו והשתכללו, והיום קיים מגוון רחב של טכניקות כירורגיות מתקדמות, המאפשרות להשיג ירידה משמעותית במשקל. מבין השיטות הקיימות, מיני מעקף קיבה (המכונה גם ״מעקף קיבה בהשקה אחת״) הוא הניתוח הבריאטרי הפופולרי ביותר בישראל ומהווה כ-70% מכלל הניתוחים הבריאטריים הנעשים היום.

למי מיני מעקף קיבה יכול להתאים?

ההתאמה לניתוח בריאטרי בעיקר נקבעת לפי מדד BMI (מסת גוף) ובהתאם לתחלואה נלווית. מועמדים לניתוח יהיו אנשים עם מדד BMI מעל 40 או לחלופין BMI למעלה מ-35, הסובלים ממחלות נלוות להשמנת-יתר, לרבות סוכרת מסוג 2, כבד שומני, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם ועוד. כדאי לדעת כי הניתוח יכול לסייע רבות באיזון מחלות נלוות להשמנה ובמקרים מסוימים אף יכול לתרום להחלמה מלאה מהן.

מיני מעקף קיבה – כיצד הניתוח מתבצע?

חשוב להבהיר כי שמו של הניתוח אינו מהווה אינדיקציה לכך שמדובר בניתוח קל וקטן, אלא הוא מכונה כך מפני שבשונה ממעקף קיבה מלא, שבמהלכו מבוצעות שתי השקות – במיני מעקף מבוצעת השקה אחת בלבד. כמו כן, שמו של הניתוח מבלבל רבים לחשוב שניתוח זה גורם להפחתה פחות משמעותית במשקל, אך נהפוך הוא – הניתוח דווקא מוביל לרוב לאחוזי ירידה גבוהים יותר ממעקף מלא.

הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה ולרוב נמשך בין שעתיים לשלוש שעות. הוא נעשה בגישה לפרוסקופית (זעיר-פולשנית), כלומר באמצעות שלושה חתכים זעירים בבטן, דרכם מוכנס מכשור ייעודי, לרבות מצלמה קטנה המאפשרת לרופא המנתח להתבונן בתוך חלל הבטן. בניתוח מגבילים את נפח הקיבה על ידי חיבור (השקה) לולאת מעי דק – ללא צורך בכריתה של הקיבה או המעי – זהו למעשה המעקף שנעשה. בעקבות מעקף זה, גם מופחתת ספיגת המזון.

החלמה ותוצאות

מכיוון שמדובר בניתוח זעיר-פולשני הוא אינו כרוך בהחלמה קשה או ממושכת, ולרוב ניתן לחזור לפעילות כבר לאחר כשבוע/שבועיים מיום הניתוח. התוצאות הצפויות הן השלה של כ-80% מהמשקל העודף, אך יש להביא בחשבון כי איכות התוצאות תלויה בעיקר בכם. נדרשים שינויים באורח החיים, לרבות הקפדה על תפריט תזונה מותאם (לרוב נעשה בליווי של דיאטנ/ית) וביצוע פעילות גופנית כדי לשמור על התוצאות לאורך זמן. כמו כן, בשל תת-הספיגה תידרשו להקפיד גם על נטילת תוספי תזונה.

לפני שאתם מחליטים לפנות לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר, חשוב להגיע לפגישת ייעוץ עם הרופא המנתח לצורך תיאום ציפיות, קבלת מידע וביצוע כל הבירורים הנדרשים כדי לעשות את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם. מעוניינים במידע נוסף אודות מיני מעקף קיבה? לקביעת פגישת ייעוץ עם פרופ׳ חזן, מומחה בכירורגיה בריאטרית, לפרוסקופית ורובוטית – התקשרו למספר הטלפון בראש העמוד.

Call Now Button