ניתוח בקע: המדריך המלא לניתוחים לתיקון בקעים

דופן הבטן היא רקמה קשיחה המורכבת ממספר שכבות, שתפקידה בין היתר להחזיק ולהגן על האיברים הפנימיים המצויים בחלל הבטן. בקע הוא פגם בדופן הבטן, הנגרם כתוצאה מהיחלשות של הרקמה, המובילה לאיברי הבטן לבלוט החוצה. ישנם סוגי בקע שונים, ביניהם בקע מפשעתי, בקע טבורי ובקע צלקתי קדמי לאחר ניתוח. אבחון הבקע נעשה במרבית המקרים באמצעות בדיקה גופנית, על ידי רופא מנתח מיומן.

סוגי בקעים

  • בקע צלקתי קדמי – בקע מסוג זה נגרם כתוצאה מאיחוי לקוי של חתך ניתוחי בבטן, המוביל למעבר של איברי בטן פנימיים (כמו שומן תוך-בטני או מעיים) דרך הפתח אל מתחת לעור. במקרים רבים האיברים מפעילים לחץ על דופן הבטן, המוביל לכאבים ובמקרים מסוימים גם לכליאה של איבר בטני בפתח. התיקון לבקע זה מתבצע אך ורק באמצעות ניתוח בקע.
  • בקע טבורי – נגרם כתוצאה מלחץ גבוה מהרגיל בתוך חלל הבטן, המוביל להיווצרותו של הבקע. הלחץ הגבוה בבטן מתרחש לרוב על רקע של השמנת-יתר, הצטברות מים בחלל הבטן (בשל מחלת כבד) והיריון.
  • בקע מפשעתי – נוצר בעקבות התרופפות של השרירים או המעטפת שלהם.

ניתוח בקע: הגישות הניתוחיות

היום קיימות שיטות מתקדמות רבות ומגוונות לביצוע ניתוח בקע, וההחלטה על שיטת התיקון תתבצע בהתאם לשיקול דעתו של המנתח ולניסיונו, לפי חומרת ומורכבות הבקע, וכן לפי מצבו הבריאותי של המטופל.

הגישה הפתוחה – בטכניקה זו מתבצע חתך באזור הבטן/מפשעה, דרכו מתקנים את הפגם באמצעות רשת כירורגית, ומחזירים את האיברים למקומם. זוהי הגישה הניתוחית הוותיקה ביותר, אך היא כרוכה בהחלמה ממושכת יותר, סיכון גבוה יותר לסיבוכים וצלקת ניתוחית משמעותית יותר בהשוואה לגישות החדישות יותר.

הגישה הלפרוסקופית (זעיר-פולשנית) – שיטה זו כרוכה במספר חתכים זעירים בלבד, בשונה מהגישה הפתוחה, המצריכה פתיחה של הבטן/אזור המפשעה. באמצעות מכשור מיוחד הרופא המנתח מתקן את הבקע באמצעות רשת כירורגית. בשל היותו זעיר-פולשני, זמן ההחלמה ורמת הסיכון לזיהומים נמוכים יותר בהשוואה לגישה הפתוחה, וגם הצלקת תהיה פחות משמעותית. לרוב ניתן לחזור לשגרה לאחר כשבוע מהניתוח. כמו כן, ישנם פחות כאבים בהשוואה לניתוח פתוח.

הגישה הרובוטית – זוהי השיטה החדשנית ביותר לתיקון בקע בבטן/מפשעה, המאפשר גם לתקן בקעים מורכבים. גם שיטה זו מתבצעת בגישה זעיר-פולשנית, באמצעות מספר חתכים קטנים בלבד. בעזרת מערכת רובוטית ומכשור מיוחד, הרופא המנתח מתקן את הבקע ומשחזר את דופן הבטן באמצעות רשת כירורגית. גם בשיטה זו הסיכוי נמוך במיוחד לזיהומים וההחלמה מהירה יותר. כמו כן, ישנם פחות כאבים בהשוואה לניתוח פתוח.

חשוב לדעת כי ניתן לנתח את רוב הבקעים באמצעות הגישה הלפרוסקופית או הרובוטית.

פרופ׳ דוד חזן הוא מומחה לכירורגיה לפרוסקופית, רובוטית ובריאטרית, ומנוסה בניתוחי בקע. למידע נוסף על ניתוח בקע ותיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר הטלפון בתחתית העמוד.

Call Now Button