אחוזי הצלחה בניתוח בריאטרי

ניתוח בריאטרי נועד להציל חיים במצב של השמנה חולנית. אחוזי ההצלחה בניתוח בריאטרי הם גבוהים, ובמרבית המקרים מצליחים המנותחים להשיל מגופם אחוזים גבוהים מן המשקל העודף. ועדיין, ישנן שאלות העולות לפני הניתוח ולאחריו: מה אם הניתוח לא יצלח לאורך זמן? מדוע זה יכול לקרות? מה אמור המטופל לעשות כאשר לא הצליח לשמור על התוצאות המיטביות שהושגו? שאלות חשובות אלו מחייבות מענה עם הסברים על הגורמים המרכזיים המשפיעים על סיכויי ההצלחה.  

הכנה מקדימה לניתוח בריאטרי

כבר בשלב התכנון וההכנה לקראת ניתוח בריאטרי ישנו דגש על היבט התמיכה עבור המטופל. הצוות הקליני והייעוצי, כמו גם הוועדה הבריאטרית – מטרתם להביא לידיעת המנותח את מלוא המידע, ההשלכות והדרישות המצופות ממנו לפני ובעיקר לאחר הניתוח. הדגש על הפן התזונתי והפסיכולוגי נועד לשמור על בריאות המטופל לטווח ארוך. בצורה זו, ממדי השמנת היתר החולנית שממנה סבל – לא ישובו לאחר מכן. עם זאת, למרות ההכנות האישיות ואחוזי הצלחה גבוהים המושגים בניתוח בריאטרי, לא תמיד נרשמת הצלחה.  

החשש מפני עלייה חוזרת במשקל הוא נפוץ עוד בשלב ההתלבטות אצל אנשים השוקלים לעבור ניתוח בריאטרי. החשש הזה לא מבוטל בהתחשב בעובדה כי הפן הרגשי והנפשי באכילה הוא גורם מרכזי בהחרפת ההשמנה. אנשים הסובלים מדיכאון או חרדה, מוצאים מזור בדמות "מזון מנחם" לגוף. הדבר רלוונטי לגבי מי שהגיע מלכתחילה למצב של השמנה חולנית, וגם עבור מי שעבר בהצלחה את הניתוח, אך חזר למשקל הבעייתי ולדפוסי אכילה לקויים, עקב חוסר תמיכה ו/או מחשבה שגויה כי מעתה מותר לו לאכול הכול.

התוצאה? חזרה מהירה למשקל עודף שעלול להיות סכנת חיים. "אני מכיר את עצמי, ממילא אחזור למשקל הקודם, אז מדוע לבצע את הניתוח מלכתחילה"? – הוא משפט שנאמר לא פעם, מעצם הספק והחשש כי ניתוח בריאטרי לא יצליח להשיג לאורך זמן את המטרה.

הכלים לשמירה על אחוזי הצלחה גבוהים בניתוח

אז ניתוח בריאטרי עשוי לא לצלוח, ועדיין, יש את הכלים החשובים שנועדו לגרום לכך שיישמרו התוצאות המיטביות. על המטופל לקבל החלטה אם ברצונו להשתמש בכלים הללו ולהתמיד לאורך זמן. השורה התחתונה: התוצאות טמונות במידה רבה בכוח הרצון ובמשמעת העצמית של המטופל.

הקפדה על ההכנה הנפשית לקראת הניתוח. כלי זה נוגע בדיוק בתרחישים שבהם יתפתה האדם לאמץ מחדש דפוסי אכילה לא טובים. ההכנה הזו היא הכרח לקראת ההמשך; לדעת כיצד לשלוט בדחפים האימפולסיביים וכיצד להתרחק מסיטואציות המעודדות חזרה להרגלים ישנים (אכילה בזמן שהמנותח נמצא לבדו, זמני אכילה, צורת אכילה וכדומה).

הקפדה על תמיכה רגשית ומעקב לאחר הניתוח. אלו הכלים שמוציאים לדרך בפועל את תחילת השינוי לאחר הניתוח. כיוון שזהו השלב שבו יש נטייה "ליפול", ההתרופפות המשמעתית קיימת. לכן, חשוב שלא לזלזל ולחשוב שאיננו צריכים תמיכה כזו, במיוחד כשאותה משמעת עצמית שלנו לא תמיד עומדת בהצלחה במבחנים בזמן אמת. שימוש בכלים הללו הוא שמירה על בריאותכם ולכן חשוב להקפיד עליהם.  

אודות פרופסור דוד חזן 

פרופ' דוד חזן הוא מומחה בכירורגיה לפרוסקופית ורובוטית וכירורגיה לטיפול בהשמנת יתר. לפרופ' חזן ניסיון רב בביצוע ניתוחים בריאטריים בעלי תוצאות מיטביות.

מעוניינים לקבל ממנו מידע נוסף על סוג הניתוח המתאים לכם? התקשרו למספר בראש העמוד ונשמח לתאם עבורכם פגישת ייעוץ בהקדם.                

Call Now Button