בין מזון מתוק וניתוח מעקף קיבה

כפי שסקרנו בלא מעט מאמרים בנושא, אנו כבר יודעים כי ניתוח בריאטרי הוא תהליך כירורגי הכרחי למצבים בהם מגדיר תקן ה-BMI מצב של השמנה חולנית. לצד חוסר פעילות גופנית, אנו גם יודעים כי חלק מרכזי מן ההגעה למצב קיצוני זה, נעוץ בגורם התזונתי. צריכה קבועה של מזון עתיר שומן, כולסטרול, קלוריות ופחמימות ריקות, מובילה לעלייה במשקל ולסיכון חיים, ככל שנמשכת "ההקפדה" על צריכה לא בריאה זו. בתוך חלוקת סוגי המזון הלא בריאים, ראוי לאזכר את דברי המתיקה עתירי הסוכר כאחראיים למצב של ניתוח קיצור קיבה. זמן טוב הוא לבחון את הקשר בין מזון מתוק וניתוח מעקף קיבה.

נזקי מזון מתוק

אנו יודעים כי צריכת מזון מתוק שלא במידה פוגעת בבריאותנו. היא מזיקה לשיניים ופוגעת גם בדרכי העיכול שלנו. כאשר מדובר במזון מתוק, הרי שמדובר בפחמימה ריקה עתירת קלוריות, המעלה את הסיכון למחלות עתידיות כמו סוכרת, וכמובן לעלייה במשקל. מצב זה עשוי להוביל בסופו של דבר למשקל קיצוני המחייב ניתוח קיבתי.
אלא שגם לאחר ניתוח מעקף קיבה, והורדת חלק גדול מן המשקל, נשמר הקשר שבין מזון ממותק והקיבה – הפעם בעקבות ניתוח מעקף הקיבה. הדוגמה המוחשית היא באמצעות מה שמכונה "תסמונת הצפה", או בשמה המוכר יותר "ריקון קיבה מהיר" – Dumping Syndrome. תסמונת זו ממחישה את המעבר המהיר מדי של מזון מן הקיבה אל התריסריון. מתי מתרחש הדבר? בצריכה חוזרת משמעותית של מזון ממותק, הפעם לאחר הניתוח.

השפעת מזון מתוק על ניתוח מעקף קיבה

בניתוח מעקף קיבה מבוצע מעקף של הפילורוס – "השוער" המפריד בין הקיבה לתריסריון (החלק הראשון של המעי הדק). מאחר שהקיבה מתרחבת לאחר מספר שנים, עלול להיווצר מצב של תנועת מזון מהירה מהרגיל מן הקיבה אל התריסריון. כאמור, בחלק בלתי מבוטל מן המקרים, קורה הדבר בעת צריכת מזון ממותק בכמויות לא מבוטלות. בעקבות תנועת המזון המהירה משתחררים הורמונים (פפטידים), המובילים לתופעות לוואי לא נעימות, החל מבחילות ושלשולים – ועד להקאות, דופק מהיר, זיעה והתכווצויות בטן חמורות. לאחר אבחון אנדוסקופי, ניתן יהיה להבין מהו הפתרון המומלץ למצב.

מניעת הבעיה

לגופו, די ברור כי הפתרון הטוב ביותר לריקון קיבה מהיר הוא בפן המניעתי. הבנה כי צריכה מוגברת של מזון ממותק, עשויה להוביל לצד תופעות הלוואי גם לעלייה חוזרת במשקל ואף למצב קיצוני יותר של הליך כירורגי חוזר בקיבה.
במקרים המחייבים טיפול תרופתי, יוצעו תרופות אשר יאטו את קצב ריקון הקיבה. אך אם הסריקה תאבחן כי מדובר במצב כרוני, יהיה צורך בביצוע הליך בריאטרי חוזר, אשר יביא להצרה של הכיס. הימנעות מצריכה מוגברת של מזון ממותק היא כמובן המפתח למניעה מלכתחילה של מצב זה.
לפרטים נוספים על ניתוחים בריאטריים וקביעת פגישת ייעוץ עם פרופ' דוד חזן, מומחה לכירורגיה בריאטרית – התקשרו למספר בראש העמוד ונשמח לתאם עבורכם תור בהקדם.

Call Now Button