דיאטה לפני ניתוח בריאטרי

הוועדה אישרה לכם לביצוע ניתוח בריאטרי. ההליך מחייב אתכם להיות מוכנים מראש במספר נושאים, בהם שאלת דיאטה לפני ניתוח בריאטרי. אז מה מותר ומה אסור?

במאמרים הקודמים שעסקו בנושאי ניתוח בריאטרי, סקרנו את התנאים המקדימים לביצוע ניתוח, לרבות עמידה בתנאי ועדה בריאטרית מיוחדת. מלבד שאלת ההתאמה, נסקרו גם ההמלצות על מנתח בריאטרי מומחה ועל ההתנהגות שלאחר הניתוח. עם אלו, וכחלק מהשלמת המוכנות וההיערכות לניתוח, יש כמובן לתת את הדעת על שאלת ביצוע דיאטה לפני ניתוח בריאטרי; האם זה נחוץ? מהי מידת האפקטיביות? מהי כוללת וכמה זמן היא נמשכת?

התשובה הקצרה יותר אומרת שכן! דיאטה כזו היא אכן הכרחית לפני ביצוע כל אחד מסוגי הניתוח הבריאטרי. חשוב לזכור כי מנתח המבצע ניתוח בריאטרי במטופל, ירצה לטפל בקיבה בצורה מיטבית. לשם כך, עליו "להגיע" אליה בצורה חלקה ומהירה. מסיבה זו, יש לדאוג שהכבד של המטופל לא יהיה נפוח, אלא מוקטן. במידה והכבד נפוח ושומני, הרי שהוא יכול להסתיר חלק מן הקיבה. במידה וכך הדבר, הרופא המנתח כנראה ינחה לבצע ניתוח בשיטה הקלאסית-פתוחה. שיטה זו היא האופציה הפחות רצויה לניתוח, לעומת השיטה הלפרוסקופית והרובוטית בעלות הפולשנות המופחתת. לכן, הכבד חייב להיות מוקטן בנפח, ולכך תסייע תזונה מותאמת המפחיתה את תוכן הקיבולת שלו. הקיבה תיחשף במלואה, וכך ניתן יהיה ליישם את הגישות הניתוחיות הלא פולשניות.

אז מהי התזונה המומלצת לפני ניתוח בריאטרי ומתי יש להתחיל בה?

דיאטה לפני ניתוח בריאטרי צריכה להתחיל מספר שבועות לפני הניתוח עצמו, כ-2-3 שבועות לערך. היא משתנה מאדם לאדם, בהתאם למצבו הרפואי, וכמובן, בהתאם לסוג הניתוח הבריאטרי אותו הוא עתיד לעבור. יחד עם זאת, ישנם מספר כללים תזונתיים חשובים אחידים לרוב המטופלים, ורלוונטיים לכלל הניתוחים הבריאטריים.

הקטנת העומס באזור הניתוח דורשת כי בשבועות שלפני הניתוח יתבצע מעבר לתפריט דל פחמימות, אשר יישען יותר על חלבונים, כדוגמת: דגים, גבינות ועופות. יש להקפיד על שתייה מאוזנת ומרובה של כ-12 כוסות מים ליום, ללא מיצים ממותקים ומשקאות מוגזים עתירי סוכר. על הארוחות להיות מאוזנות, ולא "כבדות" מדי, דלות בסוכר ובשומן. ניתן לצרוך קטניות ואף לחם בכמות מאוזנת על בסיס קמח מלא בלבד.

התפריט שיינתן לכל מטופל בשבועות שלפני הניתוח יהיה כאמור פרטני, אך המהות הכללית היא של תפריט דל פחמימות. לסיכום, היצמדות לתפריט והקפדה מיטבית עליו, תוביל לביצוע הניתוח הבריאטרי בתנאים אופטימליים יותר עבור המנתח, הן מבחינת הביצוע עצמו והן מבחינת השיטה לביצוע הניתוח.

חשוב לזכור, כי ככל שיוכל המנתח לבצע ניתוח לפרוסקופי או רובוטי, כך יהיו הניתוח וההחלמה עם פחיתות בפולשנות, בסכנת הזיהום וכמובן גם במשך זמן ההחלמה.

זקוקים לייעוץ על דיאטה לפני ניתוח בריאטרי? לא בטוחים שהתפריט שהוצע לכם כדאי, או שאתם מתקשים בצריכתו?

פרופ' דוד חזן עומד לרשותכם בכל שאלה. 

Call Now Button