האם ניתוח רובוטי מסוכן?

הליך כירורגי מכני מייצג קידמה וחדשנות, אך האם ניתוח רובוטי מסוכן לנו? האם הזרוע הרובוטית עשויה לבצע פעולה שגויה, שלא הייתה מתרחשת תחת ידיו של רופא אחראי? מכונה או אדם – מה בטוח יותר?

במאמר שעסק בכירורגיה רובוטית, עמדנו מקרוב על האיכויות והתועלות שבניתוח מתקדם וחדשני הנעשה בצורה זו. בעזרת כירורגיה רובוטית, ניתן לבצע מספר רב של הליכים כירורגיים, לרבות ניתוחים בריאטריים. עדיין, עצם העובדה כי בתהליך מעורבת טכניקה רובוטית, עלולה לעורר ספק או חשש. מטופלים שאינם בקיאים בנושא, אינם סומכים על הליך המתבצע בעזרת רובוט. החשש הזה מתבטא בשאלה המנחה: האם ניתוח רובוטי הוא מסוכן עבורנו?

"אני רוצה יד אדם, ולא יד של מכונה שתטפל בי…"; "רופא מיומן עבר התמחות כירורגית, הרובוט עדיין לא…"; אלו חלק מהציטוטים שמבטאים את הספק אצל מטופלים החוששים לבצע הליך ניתוחי בדרך זו. הרפואה לא מזלזלת בחשש זה, החשש מובן. תמיד חשוב לשאול ולהתעניין בכל פרט, גדול כקטן, כאשר הדבר נוגע לניתוח המתבצע בגופך. יחד עם זאת, לחשש הזה אין כל יסוד, כפי שיובהר במאמר זה.

החשש מניתוח רובוטי והפרכתו

ראשית, לגבי החשש מכך שהרובוט הוא זה שמבצע את הניתוח – מדובר במידע לא שלם ולא מדויק. הרובוט אומנם שותף מלא לביצוע הניתוח, אך מתחילת הניתוח ועד לפעולה האחרונה המתבצעת באמצעותו – נעשה הדבר תחת שליטתו המלאה של הרופא המנתח; הוא הקובע, הוא היוזם והוא המכווין את הזרועות של הרובוט. ביצוע הפעולות הנקודתיות הכרוכות בכל אחד משלבי וסוגי הניתוח – הן תחת שליטתו המלאה.

מטרת השימוש ברובוט היא ביצוע הליך ביד רגישה ומדויקת יותר. יד כזו, שאינה מרגישה עייפות או חוסר ריכוז רגעי, כפי שעלול לקרות לרופא. הזרוע הרובוטית אינה רועדת ואינה נתונה להשפעות תזוזות לא רצויות. אם ניקח למשל פעולות אופייניות בניתוח, כמו כריתה ו/או תפירה, הרי שזרוע רובוטית תבצע פעולות חשובות אלו בדיוק מרבי; כזה שגם הרופא הוותיק, המיומן והרגוע שיש, לא יגיע אליו. יחד עם זאת, הרופא המנתח הוא הסמכות היחידה המורה לרובוט מה לעשות. פעולות כמו: היכון לנוע ואיזו פעולה לבצע – מתבצעות תחתיו בלבד. כמובן שאין גם סכנה של גולם העלול לקום על יוצרו… הרופא הוא המחליט היחידי.

אין ברובוט סכנת קרינה או פגיעה אפשרית אחרת במנותח. האמצעים המכניים המלווים את פעולותיו בטוחים לשימוש ואינם מזהמים או מכאיבים. הניתוח עצמו מתבצע בגישה לא פולשנית ותחת הרדמה, כך שאין סיבה לחשוש מפעולה שתכאיב למנותח או תפגע בשלומו.

זקוקים למידע נוסף?

למידע משלים על אודות השיטה הרובוטית, סוגי הניתוחים המתבצעים באמצעותה ובטיחותה המלאה – ניתן להתייעץ עם פרופ' דוד חזן, מומחה בריאטרי וכירורגי ובעל ניסיון רב בביצוע ניתוחים מסוג טכנולוגיה זו. 

Call Now Button