כריתת מעי גס ימני

מתי יש לבצע את כריתת המעי הגס הימני? מאילו דברים תושפע הכריתה ומהי השיטה שבאמצעותה יוסרו ממנו גידול או מחלקה דלקתית חריפה? הפרטים בפנים.

גידולים ממאירים במעי הגס מחייבים התערבות כירורגית מיידית. סרטן המעי הגס הוא אלים במיוחד, ולא פחות מכך, מדובר בסוג הסרטן השני בשכיחותו בישראל. כאשר הוא מתפשט, הוא עלול להגיע אל איברים כמו הכבד. לכן, בחלק גדול מן המקרים יש לכרות אותו בצורה מלאה או חלקית. חלק משמעותי מסוגי הכריתה המבוצעים – מתייחס אל כריתת המעי הגס הימני.

מה מייחד את חלקו הימני של המעי, ומדוע במקרים רבים יש צורך לכרות דווקא אותו?

תחלואה ושיטות טיפול

כאשר מדובר במחלות ממאירות ובדלקות חריפות, חלקו הימני של המעי הגס מאופיין בין היתר, בגידול ממאיר. דוגמה לכך היא סרטן המעי הגס, וכן בדלקות חריפות הפוגעות בו, כמו: דלקת קרוהן. תופעות אלו מחייבות את כריתתו של האזור בהקדם, כיוון שרובן ככולן – אינן ניתנות לטיפול תרופתי.   

כמו בחלקים אחרים של המעי, לצורך כריתת המעי הגס הימני היו מקובלות 2 שיטות כירורגיות – הפתוחה – הכוללת ביצוע חתך בעור לאורכה של הבטן, הלפרוסקופית – הכוללת החדרת ציוד אופטי דרך חתכים זעירים ולא פולשניים – לשם הסרת הגידול. כעת, ניתן לבצע סוג זה גם באמצעות השיטה הרובוטית החדשנית המאפשרת למנתח ביצוע של פעולות אונקולוגיות רחבות יותר במקום, תודות לראייה התלת-ממדית שמספק לו הרובוט. סיוע זה יאפשר את כלל הפעולות המורכבות הקשורות בהסרת החלק הימני של המעי וחיבורו מחדש לשם יצירת אנסטומוזה- קיום המשך הרציפות התקינה של פעילות מערכת העיכול.

הניתוח עצמו

שיטת ההתאמה לניתוח תיקבע כמובן על ידי הרופא המנתח. מהות הניתוח בכל שיטה – היא כריתת החלק הימני של המעי הגס לאורכו, כולל כמובן החלק הנגוע בגידול או בדלקת. החלק הימני במעי, המהווה כמחצית מגודלו – מוסר. לאחר מכן, יחוברו קצותיו הבריאים שאינן נגועות בגידול אל חלקים אחרים במעי.

משך הניתוח הוא בין 2-4 שעות, בהתאם למורכבותו ולסוג השיטה שנבחרה לביצועו. האזור המנותח ייסגר בסיום באמצעות תפירה או סיכות מיוחדות.      

החלמה לאחר כריתת מעי גס ימני

בדומה לכריתת חלקו השמאלי של המעי הגס ולפעולות כריתה נוספות, משך ההחלמה קשור גם הוא בשיטה הכירורגית שבאמצעותה בוצע הניתוח. שיטה פתוחה, תאריך כמובן את המשך ההחלמה הצפוי לטווח של מספר חודשים. זמן האשפוז וההתאוששות הראשונית לאחר הניתוח בבית החולים – צפוי להימשך כשבוע ימים.

כאבים או עליית חום עשויים להתרחש וייענו במשככי כאבים. במקרה של סיבוכים אחרים וחריפים יותר לאחר השחרור מבית החולים – יש ליידע על כך באופן מיידי את הרופא המנתח. 

למידע נוסף וייעוץ, ההשלכות וכד' – באפשרותכם ליצור קשר עם פרופ' חזן.  

Call Now Button