מיני מעקף קיבה – מיני ניתוח?

מיני מעקף קיבה – Mini Gastric Bypass, הוא אחד הכלים המובילים והחשובים שבטיפולים הכירורגיים הבריאטריים. יתרונותיו נמנו במאמר שעסק באופציות הניתוחיות העומדות בפני מנתח ומטופל בעל השמנת יתר חולנית מסכנת חיים. לצד זאת, ישנו לא מעט בלבול באשר למהות הניתוח. הבלבול הזה נובע באופן טבעי משמו. בחלק מן השיח ברשתות הוא מוזכר כ"מיני ניתוח" או כ"חצי ניתוח", בהשוואה לניתוח מעקף קיבה המלא והקלאסי. מכאן, הדרך לדיסאינפורמציה היא קצרה ביותר, וכוללת מידע מטעה אודות מעין "ניתוח קסם" שמקצר רבים מן הצעדים המתבצעים במעקף הקיבה המוכר. וכך, המעוניינים לבצע אותו סבורים כי מדובר בניתוח "לייט", שאינו כולל את הפרוצדורות האופייניות והמורכבות בניתוח מעקף קיבה. הסברה הזו היא כמובן מוטעית מיסודה, ויש חשיבות להעמיד דברים על דיוקם ולהסביר מדוע ניתוח מיני מעקף קיבה אינו "מיני ניתוח".  

מדוע סוברים כי מיני מעקף קיבה הוא מיני ניתוח?

זהו ניתוח לכל דבר. הוא אינו ניתוח מקוצר בזמן ואינו כולל פעולות פשוטות יותר לביצוע. בדומה לניתוח מעקף הקיבה המוכר, הוא כולל יצירת כיס קיבתי קטן שמחובר למעי הדק למטרת הפחתת והגבלת יכולת ספיגת התוכן של מזון בקיבה. מדוע אם כך הוא נקרא "מיני מעקף קיבה"? כיוון שהוא כולל השקה אחת של הקיבה למעי הדק, ומעקף חלקו הראשון של המעי. זאת לעומת שתי ההשקות המתבצעות בניתוח הקלאסי של מעקף קיבה. בשל כך, נוצרים מספר הבדלים ביניהם. הבה נבחן אותם.

הכיס הקיבתי בניתוח מיני מעקף הוא ארוך וצר. לעומת זאת, בניתוח מעקף הכולל שתי השקות, הכיס רחב יותר. דווקא בהליך של מיני מעקף קיבה, יש מעקף שטח ארוך יותר של המעי הדק. בניגוד לסברות מוטעות, דווקא ההגבלה בתוכן הקיבה היא גדולה יותר לאחר ניתוח מיני מעקף קיבה. וכך לאחר ניתוח זה, יש אפשרות ירידה במשקל משמעותית יותר, ואף הורדה בפועל גדולה יותר של עודף משקל, לעומת ניתוח מעקף קיבה.

לסיכום

לאור כל אלה, חשוב להזכיר כי מדובר בהליך כירורגי מלא, על סיכוניו וסיבוכיו האפשריים. תוצאותיו טובות בהחלט ומשיגות ירידה משמעותית במשקל, אך שוב, לא מדובר במיני-ניתוח, ולא בנוסחת קסם. ההכנה אליו היא כמו לקראת הליך כירורגי מלא, והמעקב בסיומו אינו "פחות קפדני". על כך יעידו הדוגמאות של שימוש בתוספי תזונה גבוה יותר מאשר ניתוח מעקף קיבה, כמו גם דיווחי יציאות תכופות יותר לאחר הניתוח.

מעוניינים במידע נוסף ? יש לכם מענה.

פרופ' דוד חזן, מומחה לכירורגיה בריאטרית, לפרוסקופית ורובוטית, עומד לרשותכם בכל שאלה. התקשרו למספר בראש העמוד ונשמח לתאם לכם פגישת ייעוץ בהקדם.               

בריאות איתנה לכולנו.

Call Now Button