ניתוח קיצור קיבה: סוגי ניתוחים, למי הם מתאימים ואחוזי ההצלחה

השמנת יתר חולנית היא מחלה המוגדרת כמצב של עודף משקל, המלווה בסיכון גבוה לתחלואה ולתמותה מוקדמת. המחלות השונות שעשויות להתפתח כוללות סוכרת מסוג 2, כבד שומני, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה ועוד. ישנם פתרונות שונים המוצעים לאנשים הסובלים מעודף משקל, משינוי תזונתי, דרך תרופות ואימוץ אורח חיים בריא. אך אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית, גישות טיפוליות אלו לרוב לא יספיקו. כאן נכנס לתמונה הניתוח הבריאטרי (קיצור קיבה), שהוכח כשיטה אפקטיבית ביותר לירידה במשקל, בעיקר עבור אנשים עם השמנת יתר ותחלואה נלווית. מהו ניתוח קיצור קיבה, אילו סוגי ניתוחים קיימים ומהן התוצאות הצפויות?

מי יכול להתאים לניתוח קיצור קיבה?

חשוב להדגיש כי ניתוחים בריאטריים נעשים כאשר ישנו צורך רפואי, כלומר אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר עם סיכון בריאותי גבוה. אחת הדרכים לקבוע אם קיים סיכון בריאותי, היא דרך מדד ה-BMI (מדד מסת גוף), הכולל חישוב של משקל הגוף והגובה – ובהתאם לכך מסייע להבין אם האדם נמצא במשקל תקין, עודף משקל או השמנת יתר חולנית. אנשים עם מדד BMI גבוה מ-40 או בעלי BMI גבוה מ-35 וסובלים מתחלואה נלווית להשמנה עשויים להתאים לניתוח בריאטרי. בהתאם לנהלי משרד הבריאות וכדי לוודא שאכן המועמדים לניתוח מתאימים לטיפול מסוג זה, הם נדרשים לעבור ועדה בריאטרית המורכבת מאנשי מקצוע בתחום, שבסופה ניתן אישור סופי לניתוח בהתאם למצב הבריאותי של כל מועמד.

סוגי ניתוחים

הניתוחים הבריאטריים הנפוצים ביותר היום הם מעקף קיבה מלא, מיני מעקף קיבה ושרוול קיבה. וישנם גם ניתוחים נוספים נפוצים פחות – מעקף תריסריון וטבעת מתכווננת. כל הניתוחים נעשים בגישה לפרוסקופית, כלומר בגישה זעיר-פולשנית, ללא צורך בפתיחת הבטן ובאמצעות מספר פתחים זעירים בלבד, דבר התורם לסיכון נמוך יותר לסיבוכים ולזיהומים, וכן להחלמה מהירה יותר.

מהן התוצאות הצפויות?

לניתוחים בריאטריים אחוזי הצלחה גבוהים ותוצאות יעילות שנצפות שנה-שנתיים לאחר הניתוח. במעקף קיבה הירידה במשקל עומדת על כ-70% מהמשקל העודף, במיני מעקף קיבה נצפית ירידה של 80% מהמשקל העודף ובשרוול קיבה הממוצע עומד על השלה של כ-60-70% בשנה הראשונה לאחר הניתוח. כדאי לציין כי בתקופה המיידית (כחודש) שלאחר הניתוח תהיה ירידה ניכרת במשקל, ולאחר מכן הירידה תהיה איטית והדרגתית יותר, ועשויה להימשך בין שנה לשנה וחצי לאחר הניתוח.

חשוב להדגיש כי כדי למנוע עלייה מחודשת במשקל ולצורך שמירה ממושכת על תוצאות הניתוח, נדרשים שינויים באורח החיים, לרבות שינוי הרגלי אכילה, תפריט תזונה מאוזן וביצוע פעילות גופנית סדירה. ישנה חשיבות רבה לליווי ממושך של דיאטנ/ית קליני/ת המתמחה בניתוחים בריאטריים עוד לפני הניתוח וגם אחריו.

פרופ׳ דוד חזן הוא מומחה בכירורגיה בריאטרית, לפרוסקופית ורובוטית, המבצע בהצלחה רבה מזה שנים ניתוחים בריאטריים שונים, לרבות מעקף קיבה, מיני מעקף קיבה ושרוול. למידע נוסף על ניתוח קיצור קיבה ותיאום פגישת ייעוץ – התקשרו למספר בראש העמוד.

Call Now Button