הפרדת אוכל ושתייה אחרי ניתוח

בלא מעט מאמרים הוזכר הנושא התזונתי לאחר הניתוח הבריאטרי, כחלק אינטגרלי מהטיפול ומהמעקב שבסיום הניתוח. הועלו שאלות סביב מה מותר ומה אסור לאכול בפרקי זמן שונים לאחר הניתוח, הן בנוגע לסוגי מזון והן בנוגע לשתייה. נקודת המוצא היא כי קיבולת הקיבה קטנה יותר כעת. וכיוון שכך, על המנותח להסתגל להרגלי תזונה שונים, מוקטנים ובריאים יותר. בצורה זו, יישמרו התוצאות שהושגו לאחר הניתוח. כעת נבחן את שאלת ההבחנה שבין מזון לשתייה לאחר הניתוח; האם אכן נחוצה הפרדת אוכל ושתייה אחרי ניתוח בריאטרי? מדוע, ועד כמה הדבר קריטי?

כן! יש חשיבות להפרדת אוכל ושתייה לאחר הניתוח

ההפרדה בין מזון ושתייה היא הכרח. ההפרדה הזו אינה בגדר המלצה, אלא תנאי חשוב שיש להקפיד עליו. הסיבה לכך מתחילה כאמור בנפח הקיבה שנהיה צר יותר לאחר קיצורה. כיוון שכך, כאשר מנותח בריאטרי סועד, מתמלאת הקיבה הצרה במהירות במזון שמכסה את תוכנה. אם לא הופרד המזון מהשתייה, כלומר, אם הסועד שתה במהלך הארוחה, הרי שהקיבה הצרה לא תאפשר מעבר לשתייה. לכן, השתייה צפויה לחזור אחורה והתוצאה במקרים אלו תהיה הקאה. ההקאה הופכת לשכיחה לאחר הניתוח, בגלל אי ההקפדה על הפרדה ברורה בין מזון לשתייה.     

ההפרדה בהפרשי זמני הצריכה של מזון ושתייה, נשארת כזו גם אם המים הקדימו את כניסת המזון בפרק זמן קצר. במצב זה, אם לגמנו נוזלים ממש לפני הארוחה, הרי שנרגיש שאין ביכולתנו למלא את הקיבה בכמות המזון. כך, תהיה הארוחה שלנו קטנה יותר. בנוסף לכך, גודל הקיבה המוקטן ישפיע על הפחתה בכמות טחינת המזון מאשר בעבר. אי-הפרדה בין מזון ושתייה ייצור עומס שיפריע לעיכול סדיר של המזון. התוצאה? בעיות במערכת העיכול.

דוגמאות אלו ממחישות כיצד שילוב מים ומזון בארוחה לאחר ניתוח בריאטרי יוצר הפרעה הדדית. עוד לפני פרקי הזמן המומלצים להפרדה ביניהם, חשוב להדגיש כי ההפרדה החשובה בין מזון ושתייה רלוונטית לכל אחד מסוגי הניתוחים הבריאטריים הקיימים.

מהו פרק הזמן המומלץ להפרדה בין מזון ושתייה?

לאחר הניתוח, חשוב להרגיל את הגוף ליצירת פרקי זמן שבהם מנותח יצרוך נוזלים כ-20-30 דקות לאחר הכנסת מזון. כך יימנעו תחושת אי הנוחות, ריפלוקסים של עליית מזון ו/או הקאות כתוצאה מאי יכולת המים לעבור.

זקוקים למידע נוסף בנושא הפרדת אוכל ושתייה אחרי ניתוח בריאטרי? פרופ' דוד חזן עומד לרשותכם בכל שאלה. לקביעת פגישת ייעוץ התקשרו למספר שבראש העמוד.

בריאות איתנה לכולנו.

Call Now Button