נשירת שיער וניתוח בריאטרי

אחת התופעות המתרחשות לאחר ניתוח בריאטרי היא נשירת שיער. התופעה שכיחה והפיכה, אך לעתים, חלק מן המתלבטים בשאלת ביצוע הניתוח נסוגים בהם דווקא בשל החשש מנשירת שיער זמנית. אז מדוע זה קורה? על נשירת שיער וניתוח בריאטרי – הקשר ביניהם והתמודדות עם התופעה, במאמר הנוכחי.

ראשית, התופעה בקרב מנותחי קיצור קיבה היא מוכרת. יחד עם זאת, היא לא אחידה בקרב כלל המנותחים. הופעת הנשירה מתחילה בפרק זמן של כחודשיים-שלושה ממועד סיום הניתוח. היא נמשכת עד קרוב לשנה. בסיום התקופה, חוזר השיער לצמוח, אך עדיין, מדובר בנשירת שיער לפרק זמן בלתי מבוטל, העשוי כאמור להרתיע ולהדאיג לא מעט מן האנשים העוברים את ההליך הכירורגי.

סיבות לנשירת השיער

הסיבות האפשריות לנשירת השיער הן מגוונות אך לא חד משמעיות. ככלל, מדובר בנשירה הנגרמת כנראה כתוצאה מעצם הירידה המהירה במשקל בפרק זמן קצר. כנגזרת אפשרית מכך, חלה גם ירידה במאגרי הברזל של הגוף, כמו: חומצה פולית ואבץ.

עם זאת, בדיקות הדם המבוצעות כחלק מההכנה שלקראת ניתוח בריאטרי, מצביעות על חוסרים בוויטמין B12 ובברזל (אם ישנם כאלה) עוד לפני ההליך. לכן, במקרים אלו חשוב וניתן למלא את החוסרים עוד לפני הניתוח. אומנם הדבר לא מבטיח את מניעת הנשירה, כי שוב, התופעה אינה אחידה, אך השלמת הוויטמינים, בהתאם להמלצתם של דיאטנים בריאטריים, בהחלט יכולה לסייע במניעתה.

לצד אלה, ומכיוון שלא ניתן להצביע במדויק על האחראים הוודאיים לנשירה, עשויים להיות גורמים נוספים לנשירת השיער. כך למשל אפשר למנות דוגמאות כמו שינויים הורמונליים נוספים ו/או סטרס. הסטרס נוצר כתוצאה מן הירידה המסיבית במשקל, וכתגובה של הגוף להליך פולשני משמעותי.

צמיחת השיער ושיקולים מסכמים

נאמר שוב, בסיום התקופה המוערכת של כ-7-10 חודשים שבהם עלולה להתרחש נשירה, חוזר השיער לצמוח. חשוב ביותר להיוועץ במשך התקופה עם הדיאטנ/ית המלווה את המטופל. לצד אי הנעימות, חייבים תמיד לזכור: שיקול אי הנוחות קטן כשמדובר בהליך העשוי להציל חיים. השמנת יתר חולנית היא שעון מתקתק ונורת אזהרה שמשדר גופנו. נשירת השיער לעומת זאת, אינה נמנית על קטגוריית הסיכון הבריאותי! וכאמור, הנשירה פוסקת לאחר שנה, כך שחשוב תמיד לשמור על פרופורציות.   

פרופ' דוד חזן ישמח לייעץ ולהפיג חששות וספיקות באשר לנושא נשירת שיער לאחר ניתוח בריאטרי. לתיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר שבראש העמוד.

Call Now Button