כריתת מעי גס שמאלי: זיהוי, אבחון וטיפול

דרכי ההסרה של המעי השמאלי זהות לכריתה של הצד הימני, אך חשוב להבין כי למקום הגידול בצד שמאל יש השלכות ספציפיות וייחודיות. כריתת מעי גס שמאלי – יש מה לדעת.

באופן כללי, שיטת הכריתה זהה במהותה בין שני צדי המעי הגס; באמצעות אחת מהשיטות המקובלות: שיטה קלאסית פתוחה, לפרוסקופית או השיטה הרובוטית, המנתח מגיע אל המקום שבו אובחן הממצא החשוד, מסיר את אזור המעי הנגוע ומחבר את שני הקצוות הבריאים של המעי, כך שתוכל להתבצע אצל המטופל פעולת עיכול סדירה במעי בריא. 

יחד עם זאת, כאשר בוחנים מקרוב את המעטפת הטיפולית, ניתן למצוא הבדלים במספר פרמטרים בפעולת הכריתה בכל אחד מן הצדדים. כפי שנראה, מיקום ומבנה צד שמאל במעי הגס אינם זהים לחלקו הימני של המעי. כתוצאה מכך, הם מכתיבים זמנים שונים באבחון וזיהוי מחלות. בניגוד לחלק הימני, שמוצאו העליון סמוך למעי הדק, החלק השמאלי סמוך לפי הטבעת. למיקום זה יש חשיבות קריטית בקיצור הליך זיהוי ואבחון גידולים, שכן רופא יכול לממש ולהבחין בחלק החשוד. בנוסף, חלק זה של המעי הינו צר יותר, ולכן קל יותר לזהות גידולים הקיימים בו בהשוואה לצד הימני של המעי.

סממנים חשובים

לזיהוי מהיר מסייעים גם תסמינים נלווים, אשר אופייניים יותר לצד השמאלי של המעי. תסמינים כמו שלשולים וצואה דמית יעידו ברוב המקרים על גידול בצד השמאלי של המעי. כך גם אמורים הדברים לגבי מקרי חסימת מעיים האופייניים גם הם לחלק זה. כל אלה מסייעים לאבחון ואיתור מהירים של הגידול, ולכריתה בטרם הספיק לשלוח גרורות. מכאן גם סיכויי החלמה גבוהים יותר, כשמדובר מגידול בחלק השמאלי במעי. חשוב לזכור כי זיהויו בשלב התחלתי, יסייע בהגדלת הסיכויים להחלמה מן המחלה בחלק זה של המעי.

חזרה לשגרה

בסיום הכריתה מבוצעת סגירה של המקום. האזור המנותח ייסגר באמצעות תפירה או סיכות מיוחדות, שיוסרו לאחר כשבועיים. לאחר מספר ימים, ישוחרר המטופל לביתו, בהתאם לקצב החלמת המעי. חשוב יהיה מצד אחד לא לעסוק בפעילות מאומצת, אך גם לא להרבות ברביצה ממושכת. על מנת לשמור על כושר ולסייע לתהליך ההחלמה, מומלץ לבצע הליכות מתונות לצד ההחלמה.

סרטן המעי הגס הינו השני בשכיחותו בארץ ומדובר בסוג סרטן אלים. גידול ממאיר בצדו השמאלי משאיר אחריו "עקבות" שחייבים להדליק נורה אדומה. התייחסות בכובד ראש לתסמינים עקביים וממושכים, יכולים להציל חיים.

השיטה הרובוטית היא השיטה המועדפת מכל הגישות שהוצגו במאמר זה.

אחריותנו בידינו.

לפרטים נוספים בנושא כריתת מעי גס בחלק השמאלי ויעילות השיטה הלפרוסקופית והרובוטית לניתוח כריתה, ניתן ליצור קשר עם פרופ' דוד חזן, מומחה בכירורגיה זעיר פולשנית.    

Call Now Button